უამრავ თქვენთვის საინტერესო მასალას მოგაწვდით. ამოცანებს, სავარჯიშოებს, სახალისო და თავსატეხ ამოცანებს....იმედია
მოგეწონებათ.:)
https://learningapps.org/view16196364
1.
მახვილი კუთხის ზომა:
ა)90 გრადუსზე ნაკლებია ბ)90 გრადუსის ტოლია
გ)120 გრადუსის ტოლია დ)120 გრადუსზე მეტია
2.
თუ რომბის პერიმეტრი 24 სმ-ია, მაშინ მისი თითოეული
გვერდი
ა)4 სმ-ია ბ) 12 სმ-ია გ)6 სმ-ია დ) 8 სმ-ია
3.
კვადრატის თითოეული კუთხე
ა) 90 გრადუსზე მეტია ბ)90 გრადუსზე ნაკლებია
გ)60 გრადუსის ტოლია დ)90 გრადუსის ტოლია
4.
შეარჩიეთ ჭეშმარიტი წინადადება:
ა)45 გრადუსის ტოლი კუთხე მახვილია
ბ)90 გრადუსის ტოლი კუთხე ბლაგვია
გ)100 გრადუსის ტოლი კუთხე ბლაგვია
დ)1 გრადუსის ტოლი კუთხე მახვილია
5.
თუ რაიმე სიბრტყეზე მდებარე წრფეები მართობულია, მაშინ
ისინი
ა)პარალელურია ბ)იკვეთება გ)არ იკვეთება დ)შეიძლება არ გადაიკვეთოს
6.
თუ კუთხის ზომა მეტია 90 გრადუსზე და ნაკლებია 180 გრადუსზე
მაშინ ეს კუთხე
ა)მართი კუთხეა ბ)ბლაგვი კუთხეა
გ)არ არის ბლაგვი კუთხე დ)მახვილი კუთხეა
7.
გაშლილი კუთხის ნახევრის ზომა
ა)45 გრადუსია ბ)90 გრადუსია გ)60 გრადუსია დ)100 გრადუსია
8.
9 საათზე საათის ისრებს შორის კუთხე
ა)30 გრადუსია ბ)60 გრადუსია გ)45 გრადუსია დ)90 გრადუსია
9.
წუთების ისარი ნახევარი საათის განმავლობაში მობრუნდება
180 გრადუსით. რამდენი გრადუსით მობრუნდება წუთების ისარი 15 წუთში?
ა) 90 გრადუსით ბ) 45 გრადუსით გ)60 გრადუსით დ)30 გრადუსით
10.
ერთი კვადრატის პერიმეტრი 50 სმ-ია, მეორის - 10 სმ.
რამდენი სანტიმეტრით მოკლეა მეორე კვადრატის გვერდი?
ა)5 სმ-ით ბ)40 სმ-ით გ) 10 სმ - ით დ) 20 სმ- ით
რამდენიმე ამოცანა მეხუთე კლასელებისათვის.
მოცემულია
სამკუხედი ABC, <A=800 <B=400 <C=600 .
როგორი სამკუთხედია კუთხეების
მიხედვით?
- დახაზეთ ეს
სამკუთხედი და იპოვეთ
სამკუთხედის კუთხეების ზომათა
ჯამი.
2.
შეიძლება თუ არა, რომ სამკუთხედის ერთი კუთხე იყოს მართი,
მეორე
კი ბლაგვი? რატომ?
მოცემულია
სამკუხედი ABC, <A=400 <B=500 <C=900 .
როგორი სამკუთხედია კუთხეების
მიხედვით?
1.დახაზეთ ეს
სამკუთხედი და იპოვეთ
სამკუთხედის კუთხეების ზომათა
ჯამი.
2.შეიძლება
თუ არა,
რომ სამკუთხედს ორი მართი კუთხე ქონდეს? რატომ?
მოცემულია
სამკუხედი ABC, <A=300
<B=500
<C=1000 .
როგორი სამკუთხედია კუთხეების
მიხედვით?
1.დახაზეთ ეს
სამკუთხედი და იპოვეთ
სამკუთხედის კუთხეების ზომათა
ჯამი.
2.შეიძლება
თუ არა,
რომ სამკუთხედს ორი ბლაგვი
კუთხე ქონდეს? რატომ?
დახაზეთ
ტოლგვერდა, ტოლფერდა და სხვადასხვაგვერდა სამკუთხედები.
მიუთითეთ
ფერდები და ფუძე ტოლფერდა სამკუთხედში.
1.გაზომეთ მათი კუთხეები
ტრანსპორტირის საშუალებით.
2.შეიძლება თუ არა რომ სამკუთხედის სამივე კუთხე მახვილი იყოს?
რატომ?
ABC სამკუთხედში AB=20 სმ, AC=15 სმ და BC=25 სმ.
MNK
სამკუთხედში MN=NK=20სმ, MK=30სმ.
PQR
სამკუთხედში PQ=QR=PR=15 სმ.
თითეულ სამკუთხედში შეადარეთ სამკუთხედის ყოველი ორი გვერდის ჯამი
მესამე გვერდს. რა დასკვნის
გაკეთება შეიძლება?
გავლილი მასალის გამეორება. შემაჯამებელი ტესტი(V კლასი)
პრეზენტაცია თემაზე ,,ღერძული და ცენტრული სიმეტრია"
განმარტებულ აბსტრაქტულ მათემატიკურ სტრუქტურებს.
ერთი მხრივ მათემატიკა იქმნება წმინდა თეორიული ინტერესების გამო – წმინდა მათემატიკა. მეორე მხრივ მათემატიკური კვლევა სათავეს იღებს საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებიდან, გამოიყენება ინჟინერიაში, მედიცინაში და ეკონომიკაში – გამოყენებითი მათემატიკა.
ტერმინი მათემატიკა ბერძნული წარმოშობისაა, μάθημα (máthema) „მეცნიერებას, ცოდნას, სწავლას“ ნიშნავს, ხოლო μαθηματικός (mathematikós) – „სწავლის მოყვარულს“.მათემატიკის ისტორია
მათემატიკა ერთერთი უძველესი მეცნიერებაა. მან პირველი აღმავლობა ძველ საბერძნეთსა და ელინისტურ სამყაროში განიცადა. აქ პირველად დაინერგა მისწრაფება „წმინდა ლოგიკური დამტკიცებებისკენ“. აქვე გაჩნდა პირველი აქსიომატიზაცია, კერძოდ ევკლიდეს გეომეტრია. შუა საუკუნეებში მათემატიკა არსებობას განაგრძობდა ადრეული ჰუმანიზმის უნივერსიტეტებსა და არაბულ სამყაროში.
ადრეულ ახალ დროში ფრანსის ვიეტიმ შემოიტანა ცვლადის ცნება. რენე დეკარტმა კი, საკოორდინატო სისტემის შემოტანით გზა გაუხსნა გეომეტრიისადმი გამოთვლით მიდგომას. მოგვიანებით გოტფრიდ ლაიბნიცმა და ისააკ ნიუტონმა საფუძველი ჩაუყარეს უსასროლოდ მცირეთა ანალიზს.
გვიანდელი ახალი დროის სხვა მნიშვნელოვანი ამოცანა იყო უფრო და უფრო რთული ალგებრული განტოლებების ამოხსნა. ამ საკითხების კვლევისას ნ. ჰ. აბელი და ე. გალუა მივიდნენ ჯგუფის ცნებამდე, რაც თანამედროვე ალგებრის შექმნის ერთერთი წინაპირობა იყო. მე–19 საუკუნის განმავლობაში ა. ლ. კოშის და კ. ვაიერშტრასის შრომებში განხორციელდა უსასროლოდ მცირეთა ანალიზის ზუსტი ჩამოყალიბება. ჟ. ა. პუანკარემ შექმნა ტოპოლოგია. ამავე საუკუნის ბოლოს გ. კანტორმა შექმნა სიმრავლეთა თეორია, რამაც დიდი გავლენა იქონია მათემატიკის შემდგომ განვითარებაზე.
მე–20 საუკუნის პირველი ნახევრში მათემატიკა გერმანელი მათემატიკოსის დ. ჰილბერტის მიერ შემუშავებული ე.წ. „ჰილბერტის პროგრამის“ გავლენას განიცდიდა, რაც მათემატიკის მთლიან აქსიომატიზაციას გულისხმობდა. ამავე დროს მათემატიკაში სულ უფრო ძლიერდება აბსტრაქცია, ე.ი. ცნებების მათ არსებით თვისებებზე დაყვანის ტენდენცია. ამგვარად, სხვა მათემატიკოსებთან ერთად ე. ნეოტერმა საფუძველი ჩაუყარა აბსტრაქტულ ალგებრას, ფ. ჰაუსდორფმა ზოგად ტოპოლოგიას, ს. ბანახმა ფუნქციონალურ ანალიზს. აბსტრაქციის კიდევ უფრო მაღალ საფეხურძე, მათემატიკის სხვადასხვა დარგებში მსგავსი კონსტრუქციების დაკვირვებით ს. აილენბერგმა და ს. მაკლეინმა შექმნეს კატეგორიათა თეორია.
მათემატიკური მეცნიერებები საქართველოში
პირველი დარგი რომელშიც საქართველოში დაიწყო მეცნიერული მუშაობა იყო ვარიაციული აღრიცხვა (ა. რაზმაძე). ნ. მუსხელიშვილის, ი. ვეკუას და ვ. კუპრაძის ხელმძღვანელობით ჩამოყალიბდა კვლევითი ჯგუფი დრეკადობის თეორიასა და დიფერენციალური და ინტეგრალური განტოლებების დარგებში. შ. მიქელაძის თაოსნობით საფუძველი დაედო მეცნიერულ კვლევას რიცხვით ანალიზში. ვ. ჭელიძემ მნიშვნელოვნად შეუწყო ხელი მუშაობის ორგანიზაციას მათემატიკური ანალიზის დარგებში. გ ჭოღოშვილმა საფუძველი ჩაუყარა კვლევას ტოპოლოგიასა და აბსტრაქტულ ალგებრაში.
დღეს საქართველოში მოქმედებს რამდენიმე მათემატიკური კვლევითი დაწესებულება, მათ შორის ა. რაზმაძის სახელობის მათემატიკის ინსტიტუტი, მათემატიკური კვლევა მიმდინარეობს ასევე ქვეყნის უმაღლეს სასწავლებლებში.
მათემატიკის მეთოდები
მათემატიკა დედუქციური მეცნიერებაა. ეს ნიშნავს რომ, მისი თითოეული მტკიცებულება - თეორემა მიიღება სხვა უკვე ცნობილი თეორემების საფუძველზე, დამტკიცების საშუალებით. პირველადი წინადადებები, ე.წ. აქსიომები მიიღება დაუმტკიცებლად და მოცემული მათემატიკური თეორიის ლოგიკურ საფუძველს წარმოადგენს.
მათემატიკის სტრუქტურა და დარგები
ალგებრა ანალიზი გეომეტრია
უმაღლესი მათემატიკის უფრო კონკრეტული მიმართულებებია: აბსტრაქტული ალგებრა, წრფივი ალგებრა, კატეგორიათა თეორია, ალგებრული გეომეტრია, ალგებრული ტოპოლოგია, დიფერენციალური ტოპოლოგია, ფუნქციონალური ანალიზი, კომპლექსური ანალიზი, რიცხვითი ანალიზი, დიფერენციალური განტოლებები, მათემატიკური ფიზიკა, მათემატიკური ლოგიკა, ალბათობის თეორია, დისკრეტული მათემატიკა და ა.შ.
ეს მიმართულებებიც მჭიდროდ არიან ერთმანეთან დაკავშირებული და ინტენსიურად იყენაბენ ერთიმეორის შედეგებს და მეთოდებს. მათი უმრავლესობა შეიძლება ისევ დავყოთ კიდევ უფრო ვიწრო დარგებად. მაგალითად, აბსტრაქტული ალგებრიდან გამოიყოფა კომუტატური ალგებრა, უნივერსალური ალგებრა, ჯგუფთა თეორია და სხვა, დისკრეტული მათემატიკის ქვედარგებია გრაფთა თეორია, კომბინატორიკა, თამაშების თეორია და სხვა.
გამოყენებითი მათემატიკა
გამოყენებითი მათემატიკა მიზნად ისახავს განავითაროს პრაქტიკული მათემატიკური მეთოდები, ფიზიკის, ტექნოლოგიის, ეკონომიკის და სხვა სფეროების ამოცანების გადასაჭრელად. მე–20 საუკუნეში კომპიუტერული ტექნიკის განვითარებასთან ერთად მათემატიკის გამოყენების არეალი მკვეთრად გაფართოვდა და მან პირდაპირად თუ ირიბად ყოველდღიური ცხოვრების თითქმის ყველა ნაწილში შეაღწია.
გამოყენებითი მათემატიკის სამი ტრადიციული მიმართულებაა: დიფერენციალური განტოლებები, რიცხვითი ანალიზი, ალბათობის თეორია.
უშუალო პრაქტიკული გამოყენების მქონე მათემატიკის დარგებს შორისაა: მათემატიკური ფიზიკა, მათემატიკური სტატისტიკა, ფინანსური მათემატიკა, მათემატიკური ბიოლოგია, კრიპტოგრაფია, გრაფთა თეორია, თამაშების თეორია და სხვა.
ზოგადად, გამოყენებით მათემატიკად შეიძლება ჩაითვალოს მათემატიკის ის ნაწილი რომელიც არამათემატიკური ამოცანების მოდელირებისთვის გამოიყენება. ხშირად მსგავსი ამოცანების შესწავლა წმინდა თეორიული კვლევის განვითარებას უდებს საფუძველს და პირიქით, მათემატიკის თავდაპირველად წმინდა თეორულმა ნაწილმა შეიძლება პრაქტიკული გამოყენება ჰპოვოს.
სასკოლო მათემატიკა
სასკოლო მათემატიკის ტიპიური თეორემებია: ბეზუს თეორემა, პითაგორას თეორემა, სინუსების თეორემა, ვიეტას თეორემა.
გამოჩენილი მათემატიკოსები
ევკლიდე (ძვ. წ. 365 – ძვ. წ. 300)
ფრანსის ვიეტა (1540 – 1603)
რენე დეკარტი (1596 – 1650)
პიერ ფერმა (1607 – 1665)
ბლეზ პასკალი (1623 – 1662)
ისააკ ნიუტონი (1643 – 1727)
გოტფრიდ ლაიბნიცი (1646 – 1716)
იაკობ ბერნული (1655 – 1705)
ლეონარდ ეილერი (1707 – 1783)
ჯოსეფ-ლუი ლაგრანჟი (1736 – 1813)
პიერ სიმონ ლაპლასი (1749 – 1827)
კარლ ფრიდრიხ გაუსი (1777 – 1855)
აუგუსტინ ლუი კოში (1789 – 1857)
ნილს ჰენრიკ აბელი (1802– 1829)
ევარისტ გალუა (1811 – 1832)
კარლ ვაიერშტრასი (1815 – 1897)
გეორგ ფრიდრიხ ბერნჰარდ რიმანი (1826 – 1866)
ჟიულ კანტორი (1845 – 1918)
სოფია კოვალევსკაია (1850 – 1891)
ჟიულ ანრი პუანკარე (1854 – 1912)
დავიდ ჰილბერტი (1862 – 1943)
ფელიქს ჰაუსდორფი (1868 – 1942)
იხ. სრული ნუსხა.
ცნობილი ადამიანები მათემატიკაზე
„მათემატიკა არის ანბანი, რომლითაც ღმერთმა აღწერა სამყარო“ – გალილეო გალილეი.
„მათემატიკა უფრო მეტად ხელოვნების დარგია“ – სეკი ტაკაკაძუ.
„მათემატიკა შეიძლება განისაზღვროს როგორც მეცნიერება, სადაც არავინ იცის რაზე საუბრობენ და არც ის, მათი ნათქვამი ჭეშმარიტია თუ არა“ – ბერტრან რასელი.
საქართველოს მათემატიკური დაწესებულებები
ი. ვეკუას სახელობის გამოყენებითი მათემატიკის ინსტიტუტი
იხილეთ აგრეთვე
მათემატიკური თეორემების სია
მათემატიკური სიმბოლოები
ფილდსის მედალი
ხელოვნების ახლი სახეობა-ულამაზესი ფერწერა.
შეუძლებელია ეს სილამაზე ნახო და გულგრილი დარჩე. ასე დამემართა მეც და მინდა ამ ზღაპრული სურათების ნახვის სიამოვნება თქვენც მოგანიჭოთ, თუმცა ბევრი რამე ჩემთვისაც გაურკვეველია.
ხელოვნების ეს დარგი თურმე საოცრად ახალია და მათემატიკური ფორმულების დახმარებითაა შექმნილი. სურათებს წუნს ვერ დასდებთ. ისინი შექმნილია იტალიელი სილვია კორდედას მიერ. ნამუშევრების შექმნა მხოლოდ წელს დაიწყო და უკვე დააგროვა ნახატების მთელი სერია ჯადოსნური ფერებითა და მცენარეებით.
შეუსაბამეთ:)
ვინ არის ჭკვიანი?
ვის უნდა თამაში?
მე-7-ე კლასისათვის
სახალისო ამოცანები, ანუ მოდი ერთად ვიცინოთ :) :) :)
. მატარებლის მოძრაობაზე
1. თბილისიდან ქუთაისისკენ გადის სწრაფი მატარებელი. ერთი საათის შემდეგ ქუთაისიდან თბილისისკენ გამოდის ისეთივე სწრაფი მატარებელი, ისეთივე სიჩქარით.
რომელი მატარებელი უფრო ახლოს იქნება ქუთაისთან შეხვედრის მომენტში?
2.
ერთ დედაკაცს ბაზარში დიდი კალათით კვერცხები გამოეტანა გასაყიდად. გამოიარა ერთმა კაცმა და უცაბედად კალათს ფეხი წამოჰკრა. კალათი დაგორდა ფერდობზე და კვერცხები სულ დაიმტვრა.
დედაკაცი გაანჩხლდა, დაუძახა პოლიციელს და გამვლელი პოლიციაში წააყვანინა. იქ უნებლიე დამნაშავეს წინადადება მისცეს აენაზღაურებინა დედაკაცისათვის ზარალი.
გამვლელი დათანხმდა, მხოლოდ იკითხა: მითხარით, რამდენი კვერცხი იყოო? დედაკაცმა უპასუხა:
დავეხმაროთ დედაკაცს კვერცხების რაოდენობის დადგენაში.
გვაქვს სხვადასხვა ზომის 7 საზამთრო, რომელთა მასებია: 1 კგ., 2კგ., 3კგ., 5კგ., 6კგ., 7 კგ., 8 კგ.
როგორ გავუნაწილოთ ისინი თანაბრად 4 კაცს ისე, რომ არც ერთი საზამთრო არ გავჭრათ?
ერთ ხონთქარს ძალიან ერთგული ვეზირი ჰყავდა. ვეზირი ხონთქრის განსაკუთრებული ნდობით და პატივით სარგებლობდა. მაგრამ ვეზირს ჰყავდა შურიანი მტრები, რომელთაც სურდათ მისი დაღუპვა.
იმ სახელმწიფოში ერთი ძველი ჩვეულება ჰქონდათ: აიღებდნენ ორ ერთნაირ ქაღალდის ნაჭერს, ერთს დააწერდნენ - „სიცოცხლე“, მეორეს - „სიკვდილი“, დაკეცავდნენ მათ, ჩაყრიდნენ ქუდში და მიაწოდებდნენ სიკვდილმისჯილ დამნაშავეს. მას უნდა ამოეღო ერთ - ერთი ქაღალდი. თუ დამნაშავეს შეხვდებოდა ფურცელი წარწერით „სიკვდილი“, დასჯიდნენ, ხოლო თუ „სიცოცხლე“ - მაშინ მას შეიწყალებდნენ და გაათავისუფლებდნენ. დამსჯელები ფიქრობდნენ, თუ კაცი უდანაშაულოა, განგება მას უსათუოდ ამოაღებინებს ქაღალდს წარწერით „სიცოცხლეო“.
ვინაიდან ამ ვეზირს ეჭვი ჰქონდა მისი მტრების არაკეთილსინდისიერებაშიც, ამიტომ ერთი რამ მოიფიქრა და შეასრულა კიდეც, რამაც იგი სიკვდილისგან იხსნა.
რა გააკეთა ვეზირმა ისეთი, რომ სიკვდილს გადარჩა?
Комментариев нет:
Отправить комментарий